„Про удосконалення порядку призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива”
Щодо прийняття комісійних рішень про призначення субсидій на загальну площу житла
З метою спрощення роботи комісій та уникнення зайвих обстежень матеріально-побутових умов проживання сімей при кожному зверненні за призначенням субсидії пункт 4 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 (далі – Положення), доповнено новим положенням такого змісту:
“Прийняте рішення про призначення субсидій незалежно від розміру загальної площі житла у випадках, коли у житловому приміщенні (будинку) зареєстровані лише непрацездатні особи, які не мають інших доходів, крім доходів від особистого селянського господарства, земельних ділянок, наданих для потреб городництва, сінокосіння і випасання худоби, пенсії та інших соціальних виплат, переглядається, зокрема, у разі зміни складу осіб, зареєстрованих у такому приміщенні, їх сімейного стану, працевлаштування таких осіб або виникнення в них інших джерел доходів.”.
Це означає, що у випадку, коли комісією вже було прийнято рішення щодо призначення субсидії на загальну площу житла сім’ї, яка належить до вищезазначеної категорії сімей, при кожному наступному зверненні за субсидією цієї сім’ї справа не виноситься на розгляд комісії до зміни обставин, зокрема, зміни складу осіб, зареєстрованих у такому приміщенні, їх сімейного стану, працевлаштування таких осіб або виникнення в них інших джерел доходів. Субсидія призначається на загальну площу житла на термін, встановлений законодавством (6 місяців, або опалювальний період, або 12 місяців).
Щодо визначення кількості осіб, виходячи з якої розраховується субсидія
До цього часу п. 7 Положення було визначено, що субсидія розраховується виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, у тому числі осіб, призваних на строкову військову службу.
Кількість осіб визначається на початок місяця, в якому надійшло звернення за призначенням субсидії.
Інформацію щодо кількості зареєстрованих у житловому приміщенні осіб містить довідка про склад сім’ї (склад зареєстрованих осіб).
Інформацію щодо кількості осіб з числа зареєстрованих, яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, органи праці та соціального захисту населення отримували за запитами від організацій і підприємств, що надають житлово-комунальні послуги і нараховують плату за них.
У випадках, коли особа (особи) з числа зареєстрованих тривалий час не проживає у житловому приміщенні (наприклад, працює або навчається в іншому місті), субсидія могла бути призначена власнику без врахування доходів цієї особи при підтвердженні комунальними організаціями, що плата за послуги нараховується лише на фактично проживаючих у житловому приміщенні осіб.
Приклад 1. У житловому приміщенні зареєстровані мати – пенсіонерка та повнолітня дочка, яка вже кілька років проживає і працює в іншому місті.
Склад житлово-комунальних послуг: квартирна плата, центральне опалення, електроенергія, холодне водопостачання, природний газ на плиту та газовий водонагрівач.
За повідомленням організацій плата за холодну воду та електроенергію нараховується на одну особу. Газопостачальне підприємство нараховує плату за газ на двох осіб.
У такому випадку субсидія не може бути призначена без урахування доходів дочки.
Разом з тим, у випадках, коли споживання води, газу та електроенергії обчислюється засобами обліку (лічильниками), плата за послуги нараховується організаціями за показниками лічильників і не залежить від кількості фактично проживаючих у житловому приміщенні осіб. При цьому нарахування квартирної плати та плати за опалення здійснюється виходячи з загальної (опалюваної) площі приміщення і також не залежить від кількості осіб, фактично проживаючих у приміщенні. Комунальні організації у таких випадках зазвичай не знімають нарахування плати з осіб, які зареєстровані, але не проживають у приміщенні.
Саме у цих випадках органи праці та соціального захисту населення були позбавлені можливості розраховувати субсидії виходячи з кількості фактично проживаючих осіб.
З метою врегулювання зазначеної проблеми постановою Кабінету Міністрів України від 6 липня 2011 р. № 774 пункт 7 Положення доповнено такою нормою:
„У разі коли обсяг споживання води, газу, електроенергії вимірюється індивідуальними засобами обліку, субсидія розраховується виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, які фактично у ньому проживають, за наявності документів, що підтверджують тимчасову відсутність осіб з числа зареєстрованих, або на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов сім’ї. До зазначених документів належать, зокрема, довідки, що підтверджують перебування особи в іншому місці у зв’язку з роботою, лікуванням, навчанням, довготривалим відрядженням, відбуванням покарання.”.
Зазначеною нормою надано право органам праці та соціального захисту населення у випадках, коли нарахування плати за послуги не залежить від кількості фактично проживаючих осіб, самостійно визначати кількість осіб, виходячи з якої розраховується субсидія, на підставі довідки про тимчасову відсутність осіб з числа зареєстрованих, а у разі неможливості отримання такої довідки – на підставі обстеження матеріально-побутових умов проживання.
При цьому при обстеженні матеріально-побутових умов проживання для визначення кількості фактично проживаючих осіб опитуються сусіди, приймається до уваги довідка сільської ради або акт, складений квартальним комітетом, районним депутатом тощо. Рішення про можливість призначення субсидії виходячи з кількості фактично проживаючих осіб приймається з урахуванням матеріального стану сім’ї. Недоцільно приймати таке рішення у випадку, коли тимчасово відсутнім є голова родини (чоловік або жінка), який працює в іншому регіоні або за кордоном і утримує сім’ю.
Звертаємо увагу, що органам праці та соціального захисту населення надано право самостійно визначати кількість осіб, зареєстрованих та фактично проживаючих у житловому приміщенні, лише для розрахунку розміру призначеної субсидії. Право на субсидію з урахуванням майнового стану сімей визначається, як і раніше, у відповідності до п. 5 Положення.
Приклад 2. У житловому приміщенні зареєстровані мати – пенсіонерка та повнолітня дочка, яка вже кілька років проживає і працює в іншому місті, що підтверджується довідкою з місця роботи.
Склад житлово-комунальних послуг: квартирна плата, центральне опалення, електроенергія, холодне водопостачання, природний газ на плиту та газовий водонагрівач. Споживання води, газу та електроенергії обчислюється лічильниками.
У такому випадку субсидія може бути призначена без урахування доходів дочки. При цьому субсидія розраховується виходячи з норм споживання послуг на одну особу.
Приклад 3. У житловому приміщенні зареєстровано три особи: подружжя пенсіонерів та повнолітній син, який перебуває в слідчому ізоляторі, що підтверджується відповідною довідкою.
Склад житлово-комунальних послуг: квартирна плата, центральне опалення, електроенергія, холодне водопостачання, природний газ на плиту та газовий водонагрівач. Споживання води та електроенергії обчислюється лічильниками. Газовий лічильник не встановлено.
За повідомленням газопостачального підприємства плата за газ нараховується на трьох осіб.
У такому випадку орган праці та соціального захисту населення не визначає самостійно кількість фактично проживаючих осіб.
Приклад 4. У житловому будинку зареєстровано три особи: мати - пенсіонерка, її повнолітня дочка та онука. Дочка з онукою проживають в іншому місті у найманій квартирі, їх відсутність підтверджується довідками з місця роботи та навчання.
Будинок опалюється вугіллям, використовується скраплений газ для приготування їжі та електроенергія (з лічильником).
Субсидія на придбання твердого палива і скрапленого газу та оплату електроенергії може бути призначена виходячи з доходів матері – пенсіонерки та норми споживання електроенергії та скрапленого газу на одну особу.
Приклад 5. У житловому будинку зареєстровано дві особи: мати – пенсіонерка та її повнолітній син, місце перебування якого невідомо (виїхав рік тому, не підтримує стосунків з матір’ю). Відсутність сина за місцем реєстрації підтверджується довідкою сільської ради та актом обстеження матеріально-побутових умов проживання.
Будинок опалюється природним газом, є холодна вода та електроенергія. Споживання води, газу та електроенергії обчислюється лічильниками.
У такому випадку субсидія розраховується виходячи з доходів однієї особи (матері – пенсіонерки) та норм споживання послуг на одну особу.
Приклад 6. У житловому приміщенні зареєстровані мати – пенсіонерка та повнолітня дочка, яка вже кілька років проживає і працює в іншому місті, що підтверджується довідкою з місця роботи.
Склад житлово-комунальних послуг: квартирна плата, центральне опалення, електроенергія, холодне водопостачання. Споживання електроенергії обчислюється лічильником.
Лічильник води не встановлено, але за інформацією водоканалу плата за холодну воду нараховується на одну особу.
У такому випадку субсидія може бути призначена без урахування доходів дочки. При цьому субсидія розраховується виходячи з норм споживання послуг на одну особу.
Щодо застосування нової редакції підпункту 4 пункту 5 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива
Підпункт 4 пункту 5 Положення викладено у новій редакції:
„5. Субсидія не призначається, якщо:
4) уповноважений власник (співвласник) житла, наймач житла у державному та громадському житловому фонді, член житлово-будівельного кооперативу, власник (співвласник) житлового приміщення, якому відкрито особовий рахунок, та особи, зареєстровані разом з ним у житловому приміщенні (будинку), мають у своєму володінні чи володінні їх дружин (чоловіків, неповнолітніх дітей) два або більше транспортних засобів (механізмів), що підлягають державній реєстрації та обліку в Державтоінспекції. При цьому не враховуються транспортні засоби, одержані чи придбані на пільгових умовах через органи праці та соціального захисту населення, а також транспортні засоби вітчизняного виробництва, які перебувають в експлуатації протягом більш як 10 років з дати випуску, та інші транспортні засоби, що перебувають в експлуатації протягом більш як 15 років з дати випуску.
Наявність (відсутність) у власності або володінні зазначених осіб іншого житлового приміщення (будинку) та транспортних засобів (механізмів) декларується під час подання заяви про призначення субсидії”.
З метою реалізації зазначеної норми Міністерство звернулося до Міністерства внутрішніх справ щодо надання роз’яснень про перелік марок та моделей транспортних засобів вітчизняного виробництва, а також щодо можливості надання такої інформації органами Державтоінспекції на запити місцевих органів праці та соціального захисту населення.
Після отримання відповіді МВС регіональні органи праці та соціального захисту населення буде додатково поінформовано.